♥ DIY BB/Foundation Cushion ♥


Hari nie aku exited nak update blog ^_^
selalunya kalau habis kita buang beli baru satu set
or cari kat mana-mana yang ada jual refill 
setahu aku lah Laneige ada jual refill cuma
etude house masih belom jual lagik

Okey ari nie aku nak buat diy bb cushion
so lepas nie tak payah lah beli baru complete
or refill just use apa yang ada jek

Okey boleh start sekarang ehhh

 

Bahan-bahan yang diperlukan ialah bb cream kalau ada foundation
pon boleh jugak taruk tapi aku tak de foundation yang ada
cuma bb cream nie jek lah huhuhu
Sunblock, Nymph Aura & Moisturizer

Memandangkan moisturizer collagen aku tak taw sumbat mana
so aku use skinfood punya tu tak pasti apa nama sebenarnya
more kepada whitening program 

 

Pump kan semua bahan-bahan ke dalam container cushion case
aku tak taw nak panggil apa so apa yang terlintas dalam kepala
tu lah yang aku sebut huhuhuhu

Terpulang nak berapa banyak so nak kena pastikan ianya setengah
container cushion case agak dalam tiga suku gituk

 

Campurkan semuanya sama macam kita buat air 
kacau-kacau sampai kita rasa dah puas hati dengan hasilnya

 

Make sure jadi seperti ginik taw
tak mahu lah benda benda lain still tak bercampur tak syok pulak kan
pastikan semuanya menjadi sebati ala sama macam buat tepung cake

Selepas dah mix semua try test kat tangan tengok okey or not
nak tambah apa-apa lagik ke or rasa macam tak puas hati
tak cukup moisturizer ke apa-apa yang rasa macam terkurang
so tambah dan mix kannya

Rasa macam dah okey lah tak de nak tambah apa-apa lagik
kita pergi ke next step pulak

 

Untuk step nie kebanyakkannya akan tekan-tekan supaya
liquid tu akan meresap ke dalam sponge
ada satu jek yang aku tengok biarkan and sponge tu akan absorb
liquid tu secara semula jadi tapi nak kena tunggu lah

Aku dap dap supaya sponge absorb liquid yang dah tersedia ada
cuma sponge nie kat bahagian tepi banyak sangat liquid
masa bebaru nak basuh tekan jek bukan main banyak sisa yang tinggal
perghhhh kat tepi jek lah yang tengah tekan tekan dah tak de
apa yang keluar sabo jek lah

Basuh sponge nie pon memerlukan kesabaran
masa basuh sponge air di tutup aku guna air tadah jek weyyy
hampir kesemua sabun basuh brushes aku habis gara-gara
menyental sponge supaya jadi putih and bebas kotoran
biarkan semalam sampai kering habis habisan ye

 

Dah boleh use seperti biasa yeaaayyyyyy
and ianya sangat perfect untuk skin kita
so tak de lah macam terputih sangat huhuhu

Kebanyakkan mesti akan putih jarang jumpa yang gelap
masa bebaru beli amek masa jugak untuk match kan
dengan kulit muka aku tapi lelama dah okey
now lagik lah okey

Disebabkan aku cuma guna bb cream saja so nampak
ianya natural macam tak pakai apa-apa pon
suka weyyyy walhal semua benda dah digabungkan
dalam satu tempat hahhahaha i suka

Next time nak try campur dengan foundation tengok
macam mana plak :p

Senang jek kan kalau tak faham jugak
cer tengok kat youtube berlambak orang tunjuk
bermacam-macam cara ikut jek mana yang rasa sesuai

Aku pon amek masa jugak belajar tengok
then bila dapat buat nie ada jugak kesalahan yang aku buat
kesalahannya ialah aku buat sikit sangat so sponge jek
absorb liquid so bila tekan tak keluar sangat huhuhu

p/s: Dulu aku buat bb cream ikut suka campuran kekonon
more macam tinted moisturizer lah
aku just guna bb cream, nymph aura dengan moisturizer
untuk yang tu aku put moisturizer extra banyak hahahhha
tapi bila pakai ada lah bb cream tu cuma kekonon tu
untuk more light jek lah kat muka

Dah nama pon tube aku kena tekan kat tangan
then mix pasal moisturizer banyak and tak mix
betol-betol so keluar bermacam-macam patern
aku nak kena mix untuk menjadi sebati then apply
kat muka

Now semua tu aku masukkan dalam container cushion case
tapi kali nie tambah sunblock almaklum cuaca panas
cuma aku tak masukkan sekali primer .....

Simple jek kan tapi nak kena pastikan semuanya
betol-betol bersih agar tak de lah bacteria terjoin sekali
kang habis muka berjerawat huhuhu....

Ada tu aku tengok dia tak beli set complete or yang
set DIY tapi dia guna small container and sponge
step yang sama cuma tempat yang lain kat youtube ada

Kebanyakkannya gunakan balik case yang sedia ada
sama seperti aku...... 

Bye(>‿♥)

2 Serius Talk:

ieyra h. said...

first time dengar pasal nymph aura ni.. it's a primer eh? best lah nak jugak DIY BB cushion sendiri. Hehe, thank you for sharing! :D

Amoi Farah said...

ieyra h: Ianya macam untuk glowkan makeup lah just pakai sikit jek ikutkan ada ratio mix dengan bb cream tapi me main hentam picit bebanyak coz suka effect dia muka pon nampak glow and natural jek... U are welcome

Post a Comment

Ting Tong....!!!!
sila berikan sebarang aduan atau komen anda mengenai entry ini
Sekian terima kasih

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ads

Daisypath Happy Birthday tickers Daisypath Anniversary tickers

Attention...

Disclaimer:
Nie adalah blog peribadi, segala suka duka ku coretkan di sini untuk dijadikan memori untuk masa akan datang.
Segala copy atau screen print adalah tidak dibenarkan sama sekali.
Apa yang aku coretkan adalah untuk kenangan bukan untuk berlagak mahu pun riak.
Respect aku maka aku akan respect kamu....!!!