♥ Facial Sendiri Di Rumah ♥

 

Holllaaa Ladies....
siapa suka facial tapi tak ada masa nak ke salon..???
tak pon rajin facial tapi duit tak cukup untuk pergi...???
semua masalah itu boleh selesai tanpa risau akan masa dan duit

Aku tak suka pergi facial pasal benci bab korek jerawat segala jenis kat muka
lagi pulak aku tak suka buat facial pasal lemas dengan pemanasan wap
sebab ruang and entah memang tak suka tak tahu kenapa

Entah kenapa aritu tersearch plak kat google pasal facial
so jumpa few step yang boleh buat sendiri di rumah
and bahan mask pon boleh buat sendiri taw tapi aku malas nak buat so
aku gunakan bahan yang sedia ada 

Ada step aku tak ikut coz tak cukup bahan tapi ada cara lain
yang tu nanti aku cerita kan lar
so di atas adalah semua bahan bahan yang aku pakai
scrub plak baru lepas beli masa nak buat activiti nie hikhikhik

Okey step 1 (gambar 1)
bersihkan muka daripada sisa sisa makeup disebabkan kebetulan aku tak
makeup so just bersihkan muka daripada habuk habuk kotoran and oily
bersihkan sebersih bersihnya nak letak klorok tak boleh plak kalau boleh
sure lagikkk bersihhh :p

Step 2 (Gambar 2)
scrub muka beli last minute kat tesco kebetulan pergi kejap nak beli barang
apa lagik cari harga berpatutan then capai saja lar nak buat sendiri ada
banyak cuma bahan bahan tak cukup and malas nak cuba takut tak
menjadi hikhikhik so just scrub muka selama beberapa minute

Before step 3 and after step 2 aiseyy ayat berbelit belit plak
disarankan steam muka dengan air panas ala kan sekarang ada jual
face steamer berlambak lambak jenis and rupa ada kat pasaran

Kalau tak ada face steamer boleh guna cara lain okey
aku tak de dulu tak terfikir nak guna kalau fikir boleh beli
tak apa kita guna cara lain janji boleh steam muka
gunakan air panas tak kira la dalam bekas apa janji muka kita selesa
tutup gunakan towel or apa-apa kain supaya wap air panas
hanya pergi ke muka kita

Disebabkan aku malas nak mencari bekas mangkuk untuk berbuat
demikian so aku gunakan jalan zassssss iaitu cuci muka dengan air panas
hehehhehe boleh lar janji liang liang pore terbuka kan kan kan

Step 3 (Gambar 3)
aku tak de nose strips malas nak beli coz tak reti guna :p
so aku gunakan daiso charcoal mask just letak kat kawasan hidung saja
tak tahu kenapa aku tak boleh gunakan untuk satu muka nanti esok lusa
naik jerawat grrr so hasil guna nice lembut hidung aku :p
aku guna sampai kering lepas tu terus zassss tarikkk pedihh wooo

Step 4(Gambar 4)
Lepas habis step 3 aku pergi cuci hidung untuk hilangkan bekas bekas
yang tertinggal ye lar nanti bila pakai mask kang terkena plak
so nanti not nice okey
just ratakan kat muka and rilex selama 30 minute actually sampai
leher lar tapi disebabkan malas so muka saja huhuhuhu

Step 5(Gambar 5)
Aku tak abaikan bibir apa ehh nama stick tu lupa plak tapi tu bagus
kalau bibir kasar kasar just pakai few minute then wipe rasa lar
punya lar lembut bibir :p so aku panggil ianya lip scrub walau pon
ianya ada nama tapi aku lupa namanya huhuhuhu

Lepas dah settle basuh muka daripada mask
pakai facial freshness and emulsion (toner dengan moisturizer)
tak lupa jugak pakai lar lip care untuk bibir untuk kali nie aku pakai
lip care body shop yang ada vitamin E 

Kalau ada timun lagik best taw untuk segarkan mata
terlupa plak nak beli timun dah nak balik baru teringat
malas plak nak patah balik masuk tesco huhuhuhu
so next time nak kena pastikan ada timun for eyes
kesian plak my eyes tak de treatment untuknya....

Hasil semuanya di atas kulit rasa lembutttt besttt
terasa macam asyik nak pegang je muka hehehehe
tak boleh lar buat demikian muka dah okey tangan kan ada bacteria
kang beralih arah plak :p

Sengaja tak nak pakai acne gel sebab nak tengok hasilnya
harap terus tak menjadi ler hasil sentalan facial :p
cuma nanti nak try guna apa ntah namanya untuk keluarkan
segala kotoran yang tersumbat

Kan tu nak kena picit picit muka aduhhhh sakit giler tu
tak sangguppp aku nak hadapi T_T
dulu mum dengan sis rajin pergi facial banyak kali mum offer ajak
aku join tapi aku tak nak

Sekarang jer sejak dua menjak pandai nak jaga muka
baru terhegeh hegeh nak start pakai mask and facial
kalau dulu tak layan semua tu huhuhu

So untuk facial aku nak buat jadual tersendiri
sebulan cuma 2 kali sahaja tak payah banyak banyak
kang nanti pakai mask seminggu 2 kali tapi untuk minggu buat
facial aku tak payah pakai mask

Haishhhh rajin ler diri untuk buat semua tu
nanti bila sampai masanya semuanya aku tak buat coz malasssss

Selamat mencuba untuk semua nie cara aku ler
kalau nak cara lain boleh saja google banyak step yang di ajar
nie yang aku share step yang aku buat 

Kalau nak buat DIY mask pon banyak ada pilih jer
ada bahan semua boleh buat ^_^

XOXO
12:42 AM

Bye(>‿♥)

4 Serius Talk:

ct cucubi said...

mcm best je cuma daku x rajin spt kamu.. huhuhu.... tp kalau ade kakak adik nak tolong buatkan mmg best giler dan jimat.

Amoi Farah said...

Ct Cucubi: Kita bukannya rajin sangat kalau ingat buat kalau tak ingat tak buat hehehehe... Best sangattt tapi tak de sapa nak tolong tu yang buat sendiri saja..

Tasya said...

Sist..telaten banget yaw....keren...aku terkesima dg blog nya juga...girly banget...

Amoi Farah said...

Tasya: terima kasih

Post a Comment

Ting Tong....!!!!
sila berikan sebarang aduan atau komen anda mengenai entry ini
Sekian terima kasih

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ads

Daisypath Happy Birthday tickers Daisypath Anniversary tickers

Attention...

Disclaimer:
Nie adalah blog peribadi, segala suka duka ku coretkan di sini untuk dijadikan memori untuk masa akan datang.
Segala copy atau screen print adalah tidak dibenarkan sama sekali.
Apa yang aku coretkan adalah untuk kenangan bukan untuk berlagak mahu pun riak.
Respect aku maka aku akan respect kamu....!!!