♥ Urinary Tract Infection (UTI) ♥

 

Hari nie nak cerita sikit pasal Urinary Tract Infection atau pon
bahasa pasarnya ialah Jangkitan Kencing Kotor
siapa pernah alami UTI...??? sangat sangat tak selesa kan
rasa macam semua serba tak kena betol tak..??

Ada banyak tanda-tanda kencing kotor nie if google
tapi bila baca banyak banyak ngeri pon ada so stop
tak payah baca lagik cukup la pengalaman sendiri dijadikan as petanda

Sejak sejak umur 19 tahun aku mula kena UTI
masa first kena time raya kebetulan minum terlalu banyak air manis
and langsung tak sentuh air mineral punya la sakit and tak selesa
semua serba tak kena bila urine keluar cikit tapi rasa semacam
seakan huru hara dalam pundi kencing huhhh

Kalau dah terlalu over minum air manis or gas or yang bercolor
standby la esok confirm akan kena kekadang cikit kekadang banyak
semalam aku kena plak tapi tak seteruk macam dulu la
kebetulan hari tuesday pergi hospital masa dalam perjalanan
pergi beli coffee mix tapi coffee tak terasa sangat just too sweet jek
then sampai hospital beli air tu lagik amekk rasakan
singgah plak rumah makcik kekonon celebrate CNY
sebab ada kuih :p minum pon air tea o'

Rasanya memang balik tu macam tak usik la air mineral
just minum masa makan multivitamin jek
maybe sebab tu kot lagi plak pagi esoknya (semalam)
breakfast sambung balik minum coffee mix hah amek ler akibatnya

Sampai terpaksa tekan tekan perut nak tahan cramp
giler ahhh selalunya perut tak akan cramp kali nie perut yang over
benci betol...

Cara aku nak hilangkan senang jek and sangat mudah
aku isi air mineral penuh dalam botol kalau boleh waterbottle besar
then sekejap sekejap aku minum dalam 15 minute aku minum
sampai la setiap kali urine aku rasa a bit lega and tak seksa sakit

Aku ada la baca selalunya UTI nie akan menyerang lebih kepada
kaum perempuan disebabkan pundi kencing kita rendah jadi
cepat la bacteria or kuman masuk aku pon ingat ingat lupa la
pasal hal nie coz masa first time kena aku terus google
cara untuk hilangkan tanpa berjumpa doctor :p

Kalau jumpa doctor akan diberi satu ubat minum
airnya seakan akan keruh tapi kitaorang keji siap panggil
air kencing kuda :p rasanya sangat sangat tak sedap 
katanya la coz aku tak minum pon and baunya busyukkk
euwww tak sanggup aku nak minum seperti itu
baik aku minum air mineral bergelen gelen sampai hilang sakit

Air cranberries pon bagus untuk menghilangkan rasa tak selesa
dulu dalam fridge ada coz mum pon always kena jadi ada la
kira macam ubat selain pergi jumpa doctor
rasanya aku nie banyak ikut mum la coz mum pon dulu and until now
kena aritu baru mum kena tapi dah baik tup tup aku plak kena lagi
lagi plak cranberries pon rasanya sedap and baunya pon tak busyuk aper

Lagi pon maybe coz semalam aku tahan urine kot
faktor kedua after faktor pertama terlalu banyak minum manis
aku tak selesa nak pergi toilet lain tak tahu kenapa la sangat
tak selesa sanggup tunggu balik dari kol 11 pagi tahan
kol 2 lebih petang baru di lepaskan tu pon punca gak
menahan urine hohohoho seksaaaa mujur seksanya sekejap jek
lepas flash dengan air mineral dah hilang tapi rasa takut tu still ada

Baca hasil research katanya minum air bali pon bagus
wahhh ilmu baru nie so nanti boleh kongsi dengan mum
dedulu aku ingat UTI nie akan kena pada orang yang dah kahwin
bila kena sendiri and hasil research oo belom kahwin pon boleh
kena and rupanya baby or budak kecik pon boleh kena
hurmm ngeri ngeri ngeri.....

So moral of the story aka rumusannya adalah
elakkan terlalu minum manis lebihkan kepada air mineral
dan elakkan daripada tahan urine terlalu lalu lama
bila rasa jek terus mencari toilet 
kekadang bila tengah malam terasa nak urine tapi punya la
malas nak pergi toilet kekadang cakap esok pagi jek la ehh urine
kekeekekkeke teruk betol perangai kan...!!! 

Bye(>‿♥)

2 Serius Talk:

ct cucubi said...

dulu selalu kne penyakit kencing tak tos ... seksa betul asyik keluar masok toilet... bila dah bijak skit bila kene je.. minum eno.. pastu rsa ok dah.. :P

Amoi Farah said...

Ct Cucucbi: Lecehkan asyik keluar masuk toilet... Oo minum eno hilang..

Post a Comment

Ting Tong....!!!!
sila berikan sebarang aduan atau komen anda mengenai entry ini
Sekian terima kasih

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ads

Daisypath Happy Birthday tickers Daisypath Anniversary tickers

Attention...

Disclaimer:
Nie adalah blog peribadi, segala suka duka ku coretkan di sini untuk dijadikan memori untuk masa akan datang.
Segala copy atau screen print adalah tidak dibenarkan sama sekali.
Apa yang aku coretkan adalah untuk kenangan bukan untuk berlagak mahu pun riak.
Respect aku maka aku akan respect kamu....!!!